Abdi­priset till BLM och BB-ockupant­er

‘- Det känns väldigt bra att få ge det här priset till två organisationer som satt ljuset på frågor som berör människors vardag och känns inpå bara huden, säger Nooshi Dadgostar.

Abdipriset delas ut till minne av vänsterpartisten och ungvänstraren Abdirahim ”Abdi” Hassan som sköts till döds i Somalia 2013. Nooshi Dadgostar delade idag ut priset i Husby, Stockholm där Abdirahim Hassan bodde och verkade.

Ur prismotiveringen, BLM Sweden: ”På kort tid har de organiserat en lång rad verksamheter för svartas rättigheter, med allt från livesända samtal till digitala demonstrationer och insamlingar. Black Lives Matter Sweden har gett människor trygga rum för att dela sina erfarenheter av rasism och samlas i handling. /…/ Black Lives Matter Sweden har visat både praktisk klokskap och initiativrikedom i sitt sätt att knyta ihop människor till en målmedveten kraft för förändring.”

Ur prismotiveringen, BB-ockupanterna: ”Sollefteå BB är en av flera förlossningskliniker i Sverige som har lagts ner på senare år, trots att det föds fler barn. Det som skiljer ut Sollefteå är den enorma kreativitet och handlingskraft människor svarade med./…/BB-ockupationsföreningen har visat vilken sprängkraft det finns i att samla människor i handling för det enkla och uppenbara, som att varje förlossning ska vara en trygg och säker förlossning.”

Prissumman på 20 000 kronor kommer från den fond till Abdirahim Hassans minne som instiftats av Vänsterpartiet, Ung Vänster, Vänsterpartiet Storstockholm och Ung Vänster Storstockholm.