• Internfeminism

Internfeminism

Internfeminism är en central del av den feministiska organiseringen i Vänsterpartiet. Genom en internfeministisk förståelse kan vi skapa en mer jämställd organisation, där kvinnor har lika stor makt som män. Vänsterpartiets internfeministiska studier ska tillhandahålla kunskap och verktyg för medlemmar att se, förstå och förändra könsmaktsordningen på alla nivåer i partiet.

Här nedan hittar du länkar till de olika utbildningarna och handledningarna:

Internfeministisk handbok
Handboken uppdaterades 2019, och är internfeminismens huvuddokument. Den är grunden för alla typer av internfeministiska studier.

Ladda ned handboken här…

Internfeminismskolan
Lär er mer om vårt internfeministiska arbete och hur vi kan ändra på könsmaktsordningen internt.

Läs mer om utbildningen här…

För ett mer feministiskt parti – handledning för styrelser
Ett utökat kursmaterial som lämpar sig för styrelser i partiföreningar och distrikt. Diskussionsfrågorna i detta material kan då ersätta de diskussionsfrågor som finns i handledningen för kursledare.

Ladda ned handledningen här…

För ett mer feministiskt parti – handledning för valberedningar
Ett utökat kursmaterial särskilt avsett för valberedningar. Diskussionsfrågorna i detta material kan med fördel ersätta de diskussionsfrågor som finns i handledningen för kursledare.

Ladda ned handledningen här…

Retorik för kvinnor
Kursen syftar till att stärka och utveckla deltagarnas förmåga att tala väl och övertygande inför publik. Den hålls med fördel av en föreläsare men kan också läsas som egna studie-material. Kursen finns i en kortare version som passar för en dragning på en kväll, ungefär två timmar, och den lite längre versionen som kräver runt fyra timmar.

Ladda ned materialet här…

Ett kollektiv av röster – 100 år av systerskap
Håll en bokcirkel eller läs utvalda avsnitt i denna fantastiska bok! I länken nedan hittar du en studiehandledning där sammanfattningar och diskussionsfrågor finns.

Ladda ner handledningen här…

Handledning och föreläsningar Separatistiska träffar
Varje framgångsrik feministisk praktik måste grunda sig på ett tydligt maktperspektiv. Makt finns inblandat i alla mänskliga relationer. Det är viktigt att vi alla tar ansvar i arbetet mot ojämställdheten, härskartekniker och trakasserier. Det är ett arbete som kommer att behöva pågå så länge som vi lever i ett patriarkalt kapitalistiskt samhälle. För Vänsterpartiet är ingen isolerad ö i detta samhälle.

En av många metoder i det arbetet är separatistism. Inför möten, som kongresser, årskonferenser eller årsmöten ska/bör könsseparatistiska* träffar anordnas.

Se föreläsningarna och ladda ned materialet här…

Maila [email protected] för mer information eller få hjälp med att hålla i kurserna.