Vänsterpartiets program för klimaträttvisa

Vänsterpartiet kräver nu att regeringen tar fram en plan för ett fossilfritt Sverige. Vänsterpartiet har redan nu konkreta förslag, också för att få ett fossilfritt Europa.

– Regeringen äventyrar klimatomställning med sin ojämlikhet. Det måste vara de med mest pengar som gör mest. Den som flyger mest ska betala mest. Den som har råd att äga många bilar och ta helikoptern till skärgårdsön måste förändra sin livsstil mest. Då duger det inte att regeringen väljer att sänka värnskatten, lägga ner statlig verksamhet i glesbygden och inte värnar om att vanligt folk får anständiga villkor när de blir sjuka, arbetslösa eller går i pension, säger Jonas Sjöstedt.

För Vänsterpartiet kommer alltid jämlikheten först. Och utan jämlikhet kommer vi inte kunna genomföra de stora reformer som krävs för att klara av att vända utvecklingen för klimatet.

– Den ekonomiska elitens sätt att leva förstör vårt klimat. Vi vill ta bort skattebefrielsen på flygbränsle och satsa på snabbspår för tåget till Berlin. När vi ställer om för klimatet ska vi göra det jämlikt. Vänsterpartiet har en politik för jämlikhet och att vi ser det som en förutsättning för att kunna genomföra den tuffa politik som krävs för att göra oss fossiloberoende. Den förändringen är bara möjlig att genomföra om vi samtidigt minskar inkomstklyftorna och gör det möjligt att leva i hela landet, säger Jonas Sjöstedt.

Vänsterpartiets program för att klimaträttvisa går att hitta här.

För mer information:
Jessica Nordh, pressekreterare för Jonas Sjöstedt, 073-0762290
Vänsterpartiets presstjänst, 070-6200064 (obs ej sms)