Vänsterpartiets kongress till Karlstad

Vänsterpartiets valårskongress förläggs till Karlstad. Kongressen går av stapeln 9-11 februari 2018 och kommer att hållas på Karlstad Congress Culture Centre (CCC).

Partistyrelsen har fattat sitt beslut, det blir Karlstad som står värd för Vänsterpartiets valårskongress i februari 2018. Och det blir tredje gången gillt för Vänsterpartiet i Värmland, som ansökt om att bli kongresstad två gånger tidigare. Förra gången grusades planerna av en barbershop-kör, som hade bokat kongresshallen samma datum som kongressen skulle äga rum.

– Det känns väldigt roligt att det äntligen blir av. Vi längtar efter att ta emot och visa upp vår stad och vårt distrikt för kongressdeltagarna, säger Madeleine Nyvall, distriktsordförande i Vänsterpartiet Värmland.

Att det är en valårskongress tycker hon känns extra roligt.

– Det blir en bra start på vårt eget valarbete. Och det brukar ju sägas att så som folk röstar i Karlstad, så blir valresultatet även på riksplanet. Så vi är en intressant ort även på så sätt.

Håkan Svenneling är riksdagsledamot för Vänsterpartiet Värmland. Även han fram emot att ha kongressen i Karlstad.

– Karlstad är en bra kongresstad. Det är nära till alla hotell, det är fina lokaler och bra miljöer runt kongressanläggningen. Och om Karlstadsolen tittar fram blir det såklart ytterligare guldkant.

Han påpekar även att kongressombuden kan förvänta sig en viss rallykänsla i och med att Svenska rallyt går av stapeln samma helg. Men han tror inte att de kommer att lockas av snabba bilar.

– Det klart att det finns en liten risk, men jag tror att kongressen erbjuder nog spänning för ombuden.

För mer information:

Madeleine Nyvall, ordförande Vänsterpartiet Värmland, 076-128 68 69