Vänsterpartiet visar hur jämlikhet kan se ut – deltar i utställning på Fotografiska muséet

‘- Den röda tråden i Vänsterpartiets politik är jämlikhet och vi tycker att bilderna väl speglar det medmänskliga samhälle vi skulle vilja se, ett Sverige för alla där även den minsta och sårbara räknas som lika mycket värd, säger Nooshi Dadgostar, Vänsterpartiets vice ordförande.

Fotografen bakom bilderna med teman som ensamstående föräldrar och barn, flytta hemifrån, klimat, jämställdhet och kultur, är den hyllade Severus Tenenbaum, född 1984 från Östersund och själv ensamstående mamma. Severus Tenenbaum har bland annat gett ut fotoböckerna ”Emotions” med förord av Bodil Malmsten och ”Suspended”.

– Jämställd ekonomi, skola, vård och klimatet är några av mina viktigaste frågor. Att minska klyftorna är viktigt för oss alla, säger Severus Tenenbaum.

Plats: Fotografiska
Stadsgårdshamnen 22 Stockholm
Utställningen pågår: 22 augusti – 9 september

Vill bli rockstjärna. Kultur är ingen lyx. Den är en av människans djupaste behov. Vänsterpartiet går till val på avgiftsfri kulturskola i hela landet. Fotograf: Severus Tenenbaum.

Vart ska mina barn bo? Idag är det många som inte kan flytta hemifrån eller skaffa större bostad när de bildar familj. Nu behöver vi ta makten över Sveriges byggande. Fotograf: Severus Tenenbaum.

En kvinna projektleder i vardagen. En viktig del i att öka jämlikheten mellan kvinnor och män är att utmana normerna kring föräldraskap och familjeliv. Fotograf: Severus Tenenbaum.

Vänsterpartiet har en plan för ett fossilfritt Sverige. Klimatmålen måste gå före kortsiktiga vinstintressen. Fotograf: Severus Tenenbaum.

Ensamstående föräldrar är en utsatt grupp. Kvinnor har en livsinkomst som är 3,6 miljoner kronor mindre än män i genomsnitt. Vi accepterar inte det. Fotograf: Severus Tenenbaum.

Vänsterpartiets presstjänst
070-620 00 64 (ej sms)