Vänsterpartiet startar insamling till Grekland

Vänsterpartiet startar en insamling till förmån för Grekland. De insamlade medlen går till organisationen Solidarity for All. De arbetar bland att med att erbjuda sjukvård för dem som utförsäkrats. Bara i Aten finns elva kliniker där frivilliga läkare efter arbetstid gratis tar emot patienter.

– Grekland befinner sig i en djup ekonomisk och social kris. Fattigdomen breder ut sig och väldigt många människor har inte råd med det mest grundläggande som mat, kläder och hälsovård. Gräsrotsorganisationen Solidarity for All som vi nu stödjer genom insamlingen gör vad de kan för att hjälpa människor vars liv slagits sönder av krisen, säger Jonas Sjöstedt, partiledare för Vänsterpartiet.

Solidarity for All, är en oberoende gräsrotsorganisation med kopplingar till Syriza. Det pågår redan insamlingar till deras verksamhet i bland annat Storbritannien. Utöver sjukvård organiserar Solidarity for All också direkta transporter av billiga livsmedel från jordbrukare på landsbygden.

– För Vänsterpartiet har den internationella solidariteten alltid varit en bärande del av vår politik. Det vi nu ser i Grekland, där europolitiken gjort människor utblottade samtidigt som EU räddat bankerna, är en tragedi. Genom insamlingen visar vi vårt stöd med Greklands folk, säger Jonas Sjöstedt.

Vi du bidra till insamlingen?

Sätt in pengar på plusgiro: 6771-0, märk insättningen med “Grekland”.

Bakgrundsmaterial och praktisk information om insamlingen finns i Resursbanken.