Vänsterpartiet sörjer Jerry Williams – sin trognaste medlem

Ingen artist hade ett rödare hjärta än rocklegendaren Jerry Williams, som dog under söndagen efter en tids sjukdom. Jerry Williams var en mångårig medlem i Vänsterpartiet och var älskad av en jättepublik, för sin röst och karisma, men också för sitt starkt uttalade politiska engagemang som han aldrig svek.
– Jerry Williams var den största ikonen för rock’n’roll i Sverige. Det fina var att han inte bara var en stor artist utan att han hade ett så stort hjärta. Han visade att det inte fanns någon motsättning mellan att tro på ett klasslöst samhälle och att åka amerikanare, säger Aron Etzler, Vänsterpartiets partisekreterare.

Jerry Williams uttryckte sig passionerat och rakt på sak om var han stod politiskt hela livet. Så sent som i vintras sa han såhär om vinster i välfärden och kapitalismen i USA, trots sina amerikanska musikinfluenser.
– Det som är bra är hur de lirar, det kommer ju härifrån. Det tycker jag är asbra. Det som är dyngöken, det är att någon ska tjäna pengar på var ens ungar går i skolan någonstans. Likadant om din farsa blir sjuk och åker in på sjukan, då ska någon jävla grillhagen sitta och tjäna pengar på det.
– Det är åt helvete.

För mer information: