Vänsterpartiet: Inför Lex Liberalerna för lobbyister

Liberalernas grupp i EU, ALDE, får årligen stora summor från multinationella bolag såsom Monsanto, Uber och Google. Bara under 2018 mottog ALDE 122 000 euro från åtta multinationella företag. Horribelt anser Vänsterpartiet.
– Väljarna måste kunna vara säkra på att EU-parlamentarikerna representerar dem och inte är köpta av storföretagen. Därför föreslår vi en Lex Liberalerna-lag, som en gång för alla sätter stopp för lobbyisternas ekonomiska inflytande över partigrupperna i EU, säger Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt.

I Bryssel uppskattas antalet lobbyister till 30 000. Deras inflytande över politiken är stort och nästan helt utan insyn. Krav har väckts om ökad öppenhet, men Vänsterpartiet vill gå ett steg längre.
– Det är lönsamt att påverka EU-beslut. Om en lobbyist lyckas så kan storföretagen få ett direkt inflytande över lagstiftningen och få igenom beslut som ökar deras vinster, säger Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk.
– EU har en viktig roll för att klara klimatutmaningen, då måste vi få bort fossilgaslobbyisternas inflytande över partigrupperna i EU.

För mer information:
Maria Carlsson, pressekreterare till Jonas Sjöstedt och Malin Björk, 076-816 53 68

Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64 (ej sms)