V: Viktigt att lyfta ekologiskt och närproducerat i livsmedelsstrategin

Vänsterpartiet har ställt sig bakom den överenskommelse om långsiktiga mål för den nationella livsmedelsstrategin, som förhandlats med regeringen och allianspartierna.
– Vi är mycket nöjda med att ha fått igenom värdet av mer vegetarisk mat och mer ekologisk. Vänsterpartiet ville ha en strategi som respekterar både människors behov och de ramar som vår natur satt upp och det tycker vi att vi fått gehör för, säger Håkan Svenneling, landsbygdspolitisk talesperson Vänsterpartiet.

Vänsterpartiet har under arbetet med livsmedelsstrategin understrukit vikten av ekologiskt och närproducerat och prioriterat att det ska stå att naturens ramar sätter gränsen för en ökad livsmedelsproduktion. Den tredje prioriteringen handlade om matsäkerhet, att maten ska vara av god kvalitet och inget fusk tillåts.
– Vänsterpartiet har till skillnad från de borgerliga partierna påverkat hela livsmedelsstrategin. Vi är stolta över att ha bidragit till över 25 ändringar för att stärka svensk livsmedelsproduktion. Den här breda överenskommelsen kommer att betyda mycket för hela landet. Nu kommer mer hållbar mat produceras, närmare oss själva. Vi blir mer självförsörjande med livsmedel. Det är bra för både människor och miljö, säger Håkan Svenneling.

För mer information:

Håkan Svenneling (V)