V: Vi har starkt skydd för aborträtten

Barnmorskan Ellinor Grimmark som nekats anställning för att hon vägrat utföra aborter förlorar fallet i Arbetsdomstolen. Liksom tidigare tingsrätten anser inte Arbetsdomstolen att hon utsatts för diskriminering.
– Ett mycket viktigt ställningstagande, även om det var väntat. Det visar att vi har ett starkt skydd i lagstiftningen mot antiabortlobbyns nya försåtliga metoder för att underminera fri abort, för det är vad som står på spel, säger Rossana Dinamarca, Vänsterpartiets feministiska talesperson.

Barnmorskan Ellinor Grimmark nekades 2014 anställning inom Region Jönköping på grund av att hon vägrade utföra aborter under hänvisning till sin kristna tro och så kallad ”samvetsfrihet”.
Fallet har fått stor uppmärksamhet efter att det kommit fram att Ellinor Grimmark får ekonomisk uppbackning från en av världens mäktigaste kristna lobbyorganisationer, Alliance Defending Freedom.
– Att försvara aborträtten är grundläggande i kampen för kvinnors rättigheter. Nu har det fastslagits ännu en gång att abortvård ingår för den som vill arbeta som barnmorska i Sverige, säger Rossana Dinamarca.

Malin Björk, Vänsterpartiets EU-parlamentariker, har tillsammans med några kollegor tagit initiativ till det tvärpolitiska nätverket All of Us, där progressiva EU-parlamentariker från olika partigrupper ingår.

– Här i Europaparlamentet märker vi tydligt av det organiserade abortmotståndet och ser vilka förödande konsekvenser abortvårdsvägran kan få. I Italien, till exempel, vägrar sju av tio gynekologer att utföra abort. Förra året dog en kvinna på Sicilien i sviterna av ett missfall efter att hennes läkare vägrat utföra abort. Det är helt oacceptabelt, säger Malin Björk.

– Det har ju visat sig att Ellinor Grimmark får ekonomiskt stöd av den mäktiga amerikanska antiabortlobbyn som även härjar här i Europaparlamentet. Vi står upp för aborträtten och andra frågor som rör sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter (SRHR). Det är viktigt att visa att stödet för dessa rättigheter är brett och starkt. Det är extra viktigt i tider som dessa när aborträtten inskränks av såväl Trumpadministrationen som av polska regeringen, ivrigt påhejade av reaktionära EU-parlamentariker, säger Malin Björk

För mer information:

Vänsterpartiets presstjänst