Hoppa till huvudinnehåll

V om myndighetsflytt: Ett viktigt steg men regeringen borde ha större ambitioner

Idag meddelar regeringen att de vill flytta ut sju myndigheter, eller delar av myndigheter, från Stockholm till andra orter i landet. Det handlar om ca 500 arbetstillfällen som flyttas från huvudstaden.
– Vi välkomnar regeringens besked som ett första viktigt steg i en nödvändig omlokalisering, men man ska ha klart för sig att 500 jobb är väldigt långt ifrån det som skulle behövas – 10.000 jobb enligt landsbygdskommittens förslag, säger Håkan Svenneling, Vänsterpartiets landsbygdspolitiska talesperson.

Tre myndigheter; E-hälsomyndigheten, Fastighetsinspektionen och myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd; har redan tidigare flyttats till Kalmar, Karlstad och Skellefteå.
Enligt det nya förslaget ska delar av Strålsäkerhetsmyndigheten till Katrineholm, Polarforskningssekretariatet till Luleå, Myndigheten för Kulturanalys till Göteborg, Myndigheten för ungdoms-och civilsamhällesfrågor till Växjö, delar av svenska ESF-rådet, som förvaltar europeiska socialfonden till Gävle, delar av Universitets-och Högskoleämbetet till Visby och delar av Tillväxtverket till Östersund.
Beslutet är en seger för Vänsterpartiet som länge har kämpat för att statliga jobb ska finnas i hela landet. Regeringen väljer dock fortfarande för stora orter för sina lokaliseringar för att de ska ge stor effekt för landsbygden, och man borde följa Landsbygdskommitténs rekommendation och större ambitioner.
– Om Stefan Löfven menar allvar med att vi ska bort från centraliseringen utgår vi också från att de arbetstillfällen det handlar om gäller hela myndigheterna, på alla nivåer. Man ska kunna bli generaldirektör även om man inte bor i Stockholm, säger Håkan Svenneling.

För mer information:

Håkan Svenneling, landsbygdspolitisk talesperson (V)

Vänsterpartiets presstjänst: