V: Helt rätt att skattedirektören fick gå

Skatteverkets generaldirektör Ingemar Hansson, som för andra gången på kort tid missbrukat sin ställning genom att hjälpa välbeställda och inflytelserika personer i vänkretsen, avsätts nu av finansminister Magdalena Andersson.
– Vänsterpartiet var de första att ställa krav på Ingemar Hanssons avgång och vi välkomnar att regeringen lyssnat på den allvarliga kritiken som vi och andra framfört. I ett samhälle i stort behov av en rättvisare skattepolitik kan man inte ha en generaldirektör för Skatteverket som hjälper sina rika vänner att kringgå regler som gäller för alla andra, säger Daniel Sestrajcic, skattepolitisk talesperson på Vänsterpartiet.

Nyligen hjälpte Ingemar Hansson, tillsammans med överdirektören på Skatteverket Helena Dyrssen, sin gemensamma vän Frank Belfrage, fd kabinettsekreterare på UD, genom att varna honom för en granskning om skatteflykt. Den gången klarade sig Hansson kvar på posten som generaldirektör, men när det nu uppdagades att Hansson också agerat hemligt ombud för sin särbo och pressat en mindre firma ekonomiskt, så fick generaldirektören gå.
– Allmänhetens tilltro till att alla på Skatteverket agerar oförvitligt är av avgörande betydelse för samhället. Det finns inte utrymme för att högsta chefen beter sig som om han levde i en egen bubbla, och riskerar att den tilltron eroderar.
– Vi är nöjda med finansministerns beslut idag, säger Daniel Sestrajcic.

För mer information:

Daniel Sestrajcic, skattepolitisk talesperson (V)

Vänsterpartiets presstjänst: