Polisrazzior och signalpolitik ingen fungerande politik för återvändande

Regeringens presenterade idag en rad förslag för att på olika sätt att öka tvångsutvisningar. Till exempel ska polisen kunna undersöka arbetsplatser utan brottsmisstanke för att hitta tillståndslösa och även kunna ta fingeravtryck vid inre utlänningskontroll.

– Dagens utspel visar tydligt att vi behöver en regering som tar ett antirasistiskt ansvar för sin politik. Förslagen riskerar att skapa etnisk profilering där dom av oss som är mörkhåriga eller brunögda misstänkliggörs och ständigt får bevisa att de har rätt att vara här, säger Vänsterpartiets migrationspolitiska talesperson Christina Höj Larsen.

– Arbetsgivare som utnyttjar papperslösa ska sättas dit, det är en fråga Vänsterpartiet drivit länge. Det gör man genom samarbete mellan Skatteverk och andra myndigheter och genom en stark facklig närvaro. På samma sätt är ett bra återvändandearbete ett noggrant och långsiktigt arbete, som kräver samarbete och tillit. Polisrazzior och signalpolitik för att visa på hårda nypor leder inte till något gott för vare sig samhället i stort eller människor med utvisningsbeslut, avslutar Christina Höj Larsen

För mer information:

Vänsterpartiets presstjänst: