Ojämlikheten förstärks med regeringens budget

Ulla Andersson, Vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson är djupt kritisk mot den budget som är ett resultat av regeringens samarbete med sina nya borgerliga samarbetspartners Centern och Liberalerna.

– I Socialdemokraternas Sverige sliter kvinnor ut sig i välfärden medan högavlönade och välbeställda män får stora skattesänkningar. Socialdemokraterna valde skattesänkningarna före välfärden, säger Ulla Andersson.

Skattesänkningarna för höginkomsttagarna kostar hela 6 miljarder medan landets 290 kommuner knappt får 5 miljarder i generella statsbidrag att dela på tillsammans. Underfinansieringen av välfärden slår hårt mot gamla och barn och mot de anställda. Samtidigt som arbetslösheten ökar har slakten av arbetsförmedlingen slagit hårt mot de arbetslösa.

– 73-punktsgängets budget innebär ett svek mot välfärden och klyftorna djupnar mellan de som redan har och de som inte har, säger Ulla Andersson.

En sänkning av arbetsgivaravgiften för MC Donalds och Rut-företag för att anställa folk de ändå skulle anställt är ett ineffektivt sätt att bedriva arbetsmarknadspolitik.

– Den här budgeten är ett tydligt bevis på politisk ovilja att bryta den farliga utvecklingen mot ökad ojämlikhet i Sverige, säger Ulla Andersson