Nu får ensamstående föräldrar mer – underhållsstödet höjs

Vänsterpartiet har i budgetförhandlingarna med regeringen drivit igenom en ny höjning av underhållsstödet med 150 kr för barn 11-14 år, och med 350 kr för barn 15-18 år.
– Vänsterpartiet har kämpat igenom höjningar av underhållsstödet flera gånger och nu gör vi det igen. Den här reformen kommer att ha betydelse för väldigt många barn och ensamstående föräldrar, varav en majoritet är ensamstående mammor, säger Ulla Andersson, Vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson.

2015 fick Vänsterpartiet igenom en höjning av underhållsstödet på 300 kr i månaden, så att det nu är uppe i 1573 kr per barn och månad. Under de tjugo åren dessförinnan hade underhållsstödet endast höjts med 100 kronor och den senaste höjningen var 2006.
Höjningen som Vänsterpartiet fått igenom nu är större för barn i tonåren 15-18 år eftersom beräkningar av Konsumentverket visar att kostnaden för ett barn i hushållet ökar kraftigt med barnets ålder. Vid årsskiftet kommer också den tidigare beslutade höjningen på 150 kr för 15-18-åringar, att träda i kraft.

Den nya höjningen av underhållsstödet träder i kraft 1 juli 2018 och kostar 135 miljoner 2018, 276 miljoner 2019 och följande år.
– Ekonomisk jämlikhet och stärkt välfärd är den röda tråden i allt vi gör och det känns bra i hjärtat att många familjer nu får bättre råd med vardagen, säger Ulla Andersson.

För mer information:

Åsa Mattsson