Malin Björk toppar Vänsterpartiets lista till EU-valet

‘- Det känns såklart jättekul och hedrande att återigen få förtroendet att företräda Vänsterpartiet i EU-parlamentet, säger hon.

Malin Björk har suttit i EU-parlamentet under hela den förra mandatperioden. Hon har bland annat lyckats driva igenom ett lagförslag om ett europeiskt kvotflyktingsystem i EU-parlamentet och synts i frågor som aborträtten, metoo och hbtq-rättighter. Hon har också fått parlamentets stöd när hon i en rapport krävt att EU:s handelspolitik måste bli mer jämställd.

Under den kommande mandatperioden tror Malin Björk att kampen mot de högerextrema krafterna och att klimatet kommer att bli viktiga frågor för henne att driva i EU-parlamentet.

– Vi är den starkaste kraften mot de högerextrema. Det är bara vi som har en politik som kan sätta stopp för deras framfart, för vi har en politik som sammanför kampen för jämlikhet med kampen för demokrati, öppenhet, och feminism. Lika viktigt är det att vänsterns politik för klimaträttvisa får genomslag. Varenda gymnasieungdom vet idag att vi behöver ställa om, men för att det ska bli möjlighet krävs en kraftfullare politik och att de rika och storföretagen bidrar mer till systemomställningen, säger hon.

Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt om listan till EU-valet.

– Under den senaste mandatperioden har Malin Björk varit en viktig vänsterröst i EU-parlamentet. Jag vet att hon kommer att fortsätta att vara det under de kommande fem åren. Den lista som nu har blivit antagen visar också på att vi har många starka kandidater och jag hoppas att flera av dem tar plats i parlamentet.

Hela listan på kandidater hittar du här.Öppnas i nytt fönster

För mer information:
Jessica Nordh

Pressekreterare till Jonas Sjöstedt

Charlotta Narvehed pressekreterare till Malin Björk

Vänsterpartiets presstjänst (ej sms)