Krav på att Lövin ska agera mot Marocko

Just nu pågår FN:s klimatmöte COP22 i Marrakech. Från Sverige deltar bland annat ministern för internationellt utvecklingssamarbete och klimat, Isabella Lövin. En ackrediterad delegat som inte kunnat delta i klimatmötet är Pan-afrikanska parlamentets vice ordförande Suelma Beirouk. På väg till mötet greps Beirouk av marockansk polis och hölls fängslad utan mat och vatten i tre dygn.

– FN har fördömt Marockos ockupation av Västsahara. Att FN ändå väljer att hålla sitt klimatmöte hos denna ockupationsmakt är en skandal, säger Lotta Johnsson Fornarve, riksdagsledamot för Vänsterpartiet och suppleant i Utrikesutskottet.

Suelma Beirouk från Västsahara skulle besöka COP22 som representant för Afrikanska Unionen. Marocko ockuperar Västsahara sedan 40 år. Under senare år har Marocko satsat på att framstå som en föregångare inom förnyelsebar energi. En satsning som bland annat innefattar uppförandet av vindkraftverk i det ockuperade Västsahara.

– Jag kräver att ministern för internationellt utvecklingssamarbete och klimat agerar. Isabella Lövin bör till den marockanska regimen framföra en protest mot behandlingen av Suelma Beirouk, säger Lotta Johnsson Fornarve.

För mer information:

Lotta Johnsson Fornarve, riksdagsledamot för Vänsterpartiet och suppleant i Utrikesutskottet, 072-538 39 47

Vänsterpartiets presstjänst, 070- 620 00 64 (ej sms)