Höj brottsskadeersättningen till våldsutsatta kvinnor

‘- Metoorörelsen har visat oss alla på behovet av långtgående samhällsförändringar när det gäller synen på mäns våld och sexuella övergrepp mot kvinnor. Det är dags att erkänna även de ekonomiska konsekvenserna och ge våldsutsatta kvinnor skälig ersättning, säger Linda Westerlund Snecker, rättspolitisk talesperson i Vänsterpartiet.

Forskning om mäns våld mot kvinnor visar att alla kvinnor som råkar ut för våld som leder till sjukhusvård, oavsett utbildning, löper en kraftigt förhöjd risk att få låga inkomster och att behöva försörjningsstöd. Även barnen till våldsutsatta kvinnor drabbas hårt av den försämrade ekonomiska situationen.

– Vänsterpartiet reagerar starkt på det faktum att misshandlade kvinnor i så hög grad även blir fattiga kvinnor. Samhällets oförmåga hittills, att erkänna mäns våld och vad det kostar oss alla, är helt oacceptabel. Nu vill vi omgående att brottsskadeersättningen ses över så att våldsutsatta kvinnor får bättre ekonomiskt stöd, säger Linda Westerlund Snecker.

För mer information:

Linda Westerlund Snecker, rättspolitisk talesperson (V)

Vänsterpartiets presstjänst: