Fikru Marus fall debatteras i riksdagen

Det har gått över fyra år sedan läkaren Fikru Maru fängslades. Hur uppmärksammar regeringen hans fall, undrar V:s Ulla Andersson.

På fredag tas den fängslade Fikru Marus fall återigen upp i riksdagen. Hjärtläkaren från Hudiksvall har suttit fängslad i Etiopien i över fyra år och efter att ha friats från tidigare anklagelser åtalas han nu för terroristbrott. Något som ifrågasätts av människorättsaktivister och organisationer både i Etiopien och i Sverige.

Vänsterpartiets ekonomisk politiska talesperson Ulla Andersson undrar om utrikesministern kommer besöka Fikru Maru i fängelset och vad regeringen gör för att Fikru Maru ska släppas fri.
– När demokratiska fri- och rättigheter inskränks är det en skyldighet att säga ifrån. För oss i Vänsterpartiet är det en självklarhet att ställa upp och bidra till att situationen uppmärksammas och för att göra vad vi kan för att Fikru Maru ska frisläppas, säger hon.

Debatten hålls i riksdagen fredagen den 16 juni cirka 9.40. Tiden kan ändras då det beror på hur många som deltar i debatterna innan

För mer information kontakta:
Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64 (Obs ej sms)