CSN-lån för körkort införs

Många arbeten kräver körkort. Från och med 1 september 2018 kan den som är arbetslös beviljas lån för att ta körkort.

Inom allt fler branscher kräver arbetsgivaren att den anställda har körkort. På arbetsförmedlingens finns det för tillfället över 9 000 jobb där kompetensen efterfrågas. Därför har Vänsterpartiet i budgetförhandlingar med regeringen drivit att den som är arbetslös ska beviljas lån för att ta körkort. Nu införs det.

– Idag är det största hindret för många att kunna ta ett jobb att de inte har körkort. Det har blivit alltmer av en klassfråga. Nu vill vi möjliggöra för flera att ta körkort så att de kan ta ett jobb, säger Vänsterpartiets ordförande Jonas Sjöstedt.

Satsningen är permanent och de första tre åren avsätts 603 miljoner kronor. De som initialt omfattas av satsningen är unga arbetslösa mellan 18-24 år och de mellan 25-47 år, som varit arbetslösa i minst sex månader. Från och med 2019 kommer även unga mellan 19-20 år med avslutade gymnasiestudier att omfattas. Lånet kommer att beviljas till de som tar personbilskörkort vid godkända trafikskolor och införs 1 september 2018.

För mer information:

Jessica Nordh, pressekreterare till Jonas Sjöstedt