15 miljoner om året till ökat djurskydd

Vänsterpartiet har i budgetförhandlingarna med regeringen drivit igenom en satsning på bättre djurskyddskontroller. Reformen som är värd 15 miljoner per år träder i kraft den 1 januari 2018.
– Vänsterpartiet har lyssnat på veterinärerna och djurrättsrörelsen som länge larmat om vanvård av djur i animalieindustrin och på pälsfarmar. Nu skapar vi utökade möjligheter att anställa extra personal och säkerställa att djurskyddslagen verkligen efterlevs. Det är en stor seger för djuren, säger Jens Holm, Vänsterpartiets talesperson i djurrättsfrågor.

Länsstyrelsernas uppdrag handlar både om att bedriva ett systematiserat förebyggande arbete för bättre djurskydd och att rycka ut på larm om vanvård, men resurserna har bedömts som otillräckliga av både djurrättsrörelsen och Sveriges länsstyrelser. Den nya budgetsatsningen syftar till att stärka länsstyrelsernas möjligheter att bedriva djurskyddskontrollerna mer effektivt.
– Det är otroligt viktigt att djurskyddslagen efterlevs i praktiken och har vi inte adekvata kontroller så finns det en risk att det slarvas med detta, säger Jens Holm.
– Det finns ett väldigt stort engagemang för djurfrågor idag och många som vill att vi politiker ska ta tag i de djurskyddsproblem som finns. Den här reformen är också ett viktigt steg när det gäller att sätta djurfrågorna på agendan, säger Jens Holm.

För mer information:

Jens Holm, talesperson i djurrättsfrågor(V)

Vänsterpartiets presstjänst