Alla ska ha råd med bra tänder

Under de senaste decennierna har välfärden steg för steg urholkats. Neddragningar, passivitet och naiv tro på marknaden har fått styra. Den utvecklingen vill Vänsterpartiet vända. Nu är det dags att bygga ut välfärden – att ta steg framåt. Vi vill införa ett verkligt högkostnadsskydd i tandvården.

Alla ska ha råd att ha bra tänder, inte bara de som kan betala dyra behandlingar. Så är det inte idag. Sedan tandvårdsmarknaden avreglerades har priserna stigit kraftigt. De höga kostnaderna för undersökning och behandling gör att de som tjänar minst besöker tandläkaren mer sällan eller tvingas avstå från tandläkarbesök. De med väldigt låga inkomster har ingen nytta av dagens högkostnadsskydd eftersom det bara gäller kostnader över 3 000 kronor och endast är halva kostnaden som ersätts. Bra tänder har blivit en klassfråga.

Vänsterpartiets föreslår ett högkostnadsskydd för tandvården som fungerar som i sjukvården, så att patienten bara betalar upp till 1200 kronor per 12-månadersperiod. Förslaget ska införas stegvis och vara fullt genomfört under mandatperioden. Den beräknade kostnaden utifrån 2021 år prisnivå är 6,5 miljarder kronor per år.

Läs mer här