Spriten flödade och subventionerades av företaget

Jobbade på en stor skolkoncern som la 15-20 miljoner på en stor kickoff varje år. Alla flögs till Piteå, det bjöds in kändisar, underhållningen var otroligt påkostad och spriten flödade och subventionerades av företaget. En gång hade vi en föreläsning som hette ”Repalu och vinsterna” som handlade om hur svårt det skulle gå för företaget om de bara skulle få ha 10 procent vinst. Väl på skolan så sparades det på allt, lärarna hade låga löner som höjdes med hjälp av statliga bidrag som lärarlönelyftet och försteläraruppdrag. Ett tag fick vi inte ens nya whiteboardpennor för att vi behövde spara. Innan jag sa upp mig så fick vi ett mail om att koncernen gått 104 miljoner plus förra året, samma år som jag fick kämpa för att vi skulle kunna erbjuda lunch till våra elever som hade det väldigt tufft under pandemin. Har bytt till kommunalt där jag har hälften så många elever, mindre undervisning och 20 procent mer i lön.

Lärare, Skåne