Dags för folket att säga sitt om vinsterna i skolan

1992 införde den dåvarande högerregeringen det de kallade friskolesystemet. Vart och ett av de senaste 30 åren har de stora skolkoncernerna växt sig större, och fler barn utbildats i skolor där bolagsvinst går före utbildning och trygghet.

Nästan inget parti tycker att det här fungerar bra. Lärarna har vädjat i år efter år: Få stopp på blödningen av resurser till aktieägarna! 80 procent av väljarna är emot systemet.

Det är politikens ansvar att vända utvecklingen. Vi kan bygga en skola där kunskap och elevernas potential sätts främst. Ett starkt utbildningsväsende där alla arbetar efter samma mål – effektivt användande av våra gemensamma resurser där de behövs mest, så alla unga i Sverige ska gå ut skolan med de bästa möjligheterna.

Det krävs politiska beslut för att vända utvecklingen, men trots allt prat har de hittills uteblivit. Oavsett om S eller M har regerat, så har detta system riggat för att överföra skolans skattepengar till privata förmögenheter bestått.

Vänsterpartiet menar att det är dags att ställa frågan inför ett avgörande. Tar inte politiken ansvar, är det dags att frågan ställs till hela folket.