Inför ett skandinaviskt nattågsbolag

Det ska gå enkelt att resa med tåg både i Sverige, Norden och ut i Europa. Tågresandet ökar stort och särskilt nattågen ses som ett modernt och klimatvänligt alternativ till flyget. Men det är idag alldeles för svårt att ta tåget mellan Sverige och andra länder, bokningssystemen är krångliga, det blir ofta fullbokat och biljettpriserna är för höga. Vänsterpartiet vill därför skapa ett skandinaviskt tågbolag med moderna bekväma nattåg som ger ett alternativ till flyget.

De nya tågen ska uppfylla kraven från dagens resenärer på sånt som bekvämlighet, tillgång till dusch, bra Wi-Fi och möjlighet att äta frukost och middag ombord. Det ska vara möjligt att ta med både bilen och cykeln på tåget.

Målet är att hela denna nya flotta av nya nattåg ska vara klar 2029. Så skapas ett modernt och klimatsmart alternativ för det som idag är tre av Nordens mest trafikerade flyglinjer.

Förändra EU
Det är ingen slump att de länder som har bäst järnvägstrafik i Europa som Österrike och Schweiz också har starka nationella järnvägsbolag. Privata aktörer fungerar som ett komplement till de statliga bolagen, men idag är det ofta statliga bolag från andra länder som bedriver tågtrafik på EUs ”tågmarknad”. EUs politik som påtvingar länderna avregleringar och byråkratiska upphandlingar för tågtrafik bör ändras så att samarbete mellan tågföretag gynnas och statsstöd för klimatinvesteringar tillåts.

Det är därför som Vänsterpartiet vill ta tillbaka kontrollen över helheten genom att skapa Järnväg Sverige, med ett helhetsansvar, i linje med den brittiska återregleringen av tågen. De ska äga och underhålla statens järnvägsinfrastruktur i egen regi samt sätta priser, ansvara för all bokning och ha fullt ansvar för tågplanering.

Läs också: Ta tillbaka kontrollen över svensk järnväg