Fem miljarder till naturskydd och återställda våtmarker

Klimatkrisen är ett överhängande hot. För att möta det behövs en snabb och genomgripande omställning av industri- och transportsektorn och en övergång till nya moderna produktionsmetoder som inte producerar koldioxidutsläpp. Men många ekosystem hotas redan idag av klimatförändringar.

Det har blivit helt uppenbart att marknaden inte klarar av att genomföra den nödvändiga klimatomställningen på egen hand. Det behövs politisk handlingskraft, och staten måste våga investera i de insatser som behövs. Vi är som samhälle helt beroende av att ekosystemen runtomkring oss fungerar. Det handlar dels om att trygga vår försörjning av vatten och livsmedel, men det finns dessutom risker i att destabilisera fungerande system som är svåra att idag förutsäga.

Sådana insatser handlar inte bara om att ge våra barn och barnbarn möjligheten att möta urskog och orörd svensk natur. Att skydda och återställa naturvärden dessutom en positiv effekt på koldioxidhalter. Uttorkade våtmarker står idag för mer än 25 procent av Sveriges koldioxidutsläpp, en större andel än hela landets samlade personbilstrafiken. Att återställa ekosystem är ett både billigt och effektivt sätt att pressa ner Sveriges koldioxidutsläpp.

Därför föreslår Vänsterpartiet fem miljarder extra varje år till naturskydd och till återställandet av svenska våtmarker. Ansvariga myndigheter ska få både tydliga direktiv om hur våra naturvärden ska skyddas, och de resurser som behövs för att faktiskt genomföra dem.