Om Vänsterskolan

I stort sett alla Vänsterskolans kurser går att genomföra såväl via fysiska som digitala former. Vägledning för detta hittar du här.

Här hittar du handledningen för digitala aktiviteter och kommunikation

Vår digitala utbildningsplattform

Flera av studierna kan också läsas på egen hand. Det görs enklast genom vår digitala utbildningsplattform som vi har tagit fram i samarbete med Learnifier.

Där finns en hel kurskatalog med digitala kurser du kan ta del av när och var du vill, bara du har internetuppkoppling. Fler kurser läggs också upp där kontinuerligt. Där finns både snabbkurser som kan gås igenom på 15 minuter och längre som tar timmar. Där finns kurser för nya medlemmar, för parlamentariker, om ekonomisk politik, för valberedningar, interfeministiska och fackliga utbildningar osv. Tom en kort kurs om hur du använder Learnifier. Nya kurser läggs upp då och då.

Alla medlemmar bör ha fått en inbjudan till den mejladress som finns registrerad i medlemsregistret, så att de kan logga in och gå Vänsterpartiets kurser på Learnifier. Vet du inte vad du har för inloggning så kan du gå in här. Skriv sedan in den mejladress du har anmäld i medlemsregistret och klicka sedan på ”glömt lösenord”, så får du en länk till din mejl och kan välja ett nytt.

Om du får problem med detta så mejla istället till [email protected] så skickar vi en inbjudan till dig.

Du kan läsa mer om den digitala Vänsterskolan här.

Våra kurser

Vänsterskolan innefattar alla centralt framtagna kurser. Det kan handla om kurser för nya medlemmar (Ny i Vänsterpartiet), kurser för nya parlamentariker (Parlamentarikerskolan), kurser i Vänsterpartiets ideologi och teori (Ideologiskolan), utbildningar för styrelser och kurser för valberedningar. Kurserna tas fram och utvecklas av partikansliet.

Därutöver finns det många kurser som erbjuds av distrikten runtom i landet. Kontakta ditt distrikt för att få info om kurser lokalt.

Vänsterskolans kurser är uppdelade i två nivåer utifrån kursens syfte och vem kurserna främst riktar sig till.

Dessa två nivåer är: Grundstudier (1) och Fördjupningsstudier (2). Vissa kurser är så kallade “beställningsstudier”, där man kontaktar partikansliet ([email protected]) för att organisera och lägga upp kurserna. Andra kurser kan hållas som “egna studier”, det vill säga som en studiecirkel (där någon agerar cirkelledare utifrån central studiehandledning och centralt material) eller där man läser studiematerialet själv.

Vänsterpartiet är medlemsorganisation i ABF och vi har ett utarbetat samarbete både nationellt och lokalt. I maj 2022 undertecknades även ett handslag mellan Vänsterpartiet och ABF för att stärka arbetarrörelsens folkbildning framöver. Du kan läsa mer om vårt samarbete med ABF och hur partiföreningar och distrikt kan samverka med ABF här: mer om samarbete med ABF.