Nooshi Dadgostars 1 maj-tal från Malmö

Nooshi Dadgostar höll under måndagen årets 1 maj-tal från ett soligt Malmö.

Talet handlade om klimatet och om internationella frågor, bland annat Ukraina, Iran och Palestina, men framför allt handlade det om den ekonomiska krisen och om Sveriges passiva regering:

–Dom svälter snart ut svenska folket, för dom har aldrig gått i dina skor. Dom vet inte hur du har det. Dom vet inte vad det kostar att blanda ihop en pannkakssmet när barnen kommer hungriga från skolan, sa Nooshi Dadgostar.

Talet lyfte också upp hur samhällsförändring är möjlig och att det går att åstadkomma saker gemensamt:

–Vårt lands utveckling har aldrig avgjorts i dom fina salongerna. Utan av starka gemenskaper utanför. Arbetarrörelsen lyckades bryta massarbetslösheten på 30-talet. Var Sverige ett rikt land? Nej inte alls. Vi kunde bygga bort hela bostadsbristen och trångboddheten på 60-talet. Var Sverige ett rikt land? Nej inte alls. Vi lyckades bygga upp en barnomsorg och en stark välfärdsstat så också kvinnor kunde arbeta. Var det omöjligt? Nej den politiska handlingskraften visade på motsatsen. Som det lät då från högern, så låter det också nu när samhället ska byggas bättre, friare och tryggare.

Nooshi Dadgostar berättade också om Vänsterpartiets nya krav på att, som en krisåtgärd, återinföra karensersättningen.

Läs talet här eller se det här: