Återinför karensersättningen som krisåtgärd

För att hjälpa hushållen i dyrtiderna föreslår Vänsterpartiet att karensersättningen återinförs. Det skulle innebära en ekonomisk lättnad för breda grupper, framför allt de som är särskilt utsatta i krisen.

Att återinföra karensersättningen går att göra med en knapptryckning och vore en av de allra lättaste åtgärderna för att underlätta hushållens ekonomi. Under pandemin fanns ett brett stöd bland riksdagens partier för karensersättningen. De borde kunna se behovet även i den pågående krisen.

Karensavdraget ökar risken för smittspridning, riskerar människors liv och hälsa, samt äventyrar hushållens ekonomi. I den nu pågående ekonomiska krisen blir det tydligt hur löntagare med små marginaler drabbas hårt av karensavdraget. Särskilt utsatta är alla som arbetar i yrken där risken att bli sjuk är stor. Det handlar om bland annat handelsanställda, omsorgspersonal, sjukvårdspersonal och bussförare. Bland alla som arbetar i arbetaryrken saknar omkring var fjärde helt kontantmarginal, vilket gör att en dags förlorad inkomst innebär en stor påfrestning.

Vänsterpartiet anser att karensavdraget bör avskaffas helt. Under pandemin infördes tack vare Vänsterpartiet och flera pådrivande fackförbund en tillfällig ersättning för karensavdraget: karensersättning. Denna ersättning fick brett stöd i riksdagen, men avskaffades från och med april 2022.

I det läge Sverige nu befinner sig i, där inflationen slår mot hushållen med full kraft och allt fler har svårt att få ihop sin ekonomi, behövs omedelbara åtgärder för att lindra de ekonomiska effekterna av karensavdraget. Därför föreslår Vänsterpartiet att karensersättningen återinförs så snart som möjligt. Systemet finns på plats och det går att återinföra omedelbart. Det är därför särskilt lämpat som krisåtgärd.

Återinförd karensersättning från 1 juli kostar 1,6 miljarder kronor för 2023. För en familj där båda föräldrarna är medlemmar i Kommunal skulle återinförd karensersättning innebära drygt 10 000 kronor mer på ett år. Det motsvarar en månads matkostnader för en tvåbarnsfamilj.