Introduktion till Vänsterpartiets ekonomiska politik

Sverige och vi som lever här genomlever flera olika kriser samtidigt just nu – priserna ökar, klimatkrisen förvärras och otryggheten både på arbetet och i vardagen ökar. Samtidigt har vi en regering som är passiv eller direkt skadlig för både samhället i stort och hushåll och individer. Utöver de kärva ekonomiska tider som väntar hushållen så kommer det bli extrema nedskärningar i välfärden och i trygghetssystemen medan de rikaste och stora företag får skattelättnader.

Vänsterpartiet har den utan jämförelse mest offensiva politiken för ett annat, bättre samhälle där vi tar hand om varandra, där politiken tar tillbaka ansvaret från marknaden, och investerarar oss ur kriserna och ojämlikheten. Där vanliga människors arbete värderas och där vi inte lämnar någon i sticket vare sig vid arbetslöshet, sjukdom eller efter pensionen. Där vi löser problem tillsammans istället för att skylla på dem som drabbats hårdast av dem. Här kan du få veta mer om den ekonomiska politiken, om hur vi söker stöd för att fördela krisernas börda rättvist samtidigt som vi investerar storskaligt i klimatomställning, nya jobb och en stark välfärd som man kan lita på.

Kursen ger en introduktion i Vänsterpartiets ekonomiska politik på medellång sikt – vad vill vi satsa på och varför? Hur ställer vi om samhället effektivt? Och hur sätter vi dagordningen där en tydlig höger-vänster-konflikt framträder?

Kursen består av en film på 25 minuter där Vänsterpartiets ekonom Åsa-Pia Järliden Bergström går igenom grunderna i vår ekonomiska politik. Till filmen finns ett diskussionsunderlag med frågor som du kan gå igenom själv eller med dina partikamrater i på ett möte eller en mindre studiecirkel. Du hittar dessa längst ner på den här sidan. Kursen finns även som självstudier på Vänsterpartiets digitala utbildningsplattform Learnifier. Alla medlemmar har tillgång till Learnifier och har tidigare fått utskick med info om hur du registrerar dig. Kontakta [email protected] om du inte vet hur du loggar in.

Film om Vänsterpartiets ekonomiska politik “Ny start för Sverige”

Diskussionsunderlag ny start för Sverige

Här hittar du också hela Vänsterpartiets längre dokument ekonomisk-politisk färdplan, som presentationen bygger på. Du behöver inte det för att ta del av kursen ovan utan det är mer en möjlighet till fördjupning.

Ekonomisk-politisk färdplan för Sverige