Vänsterpartiet mot rasism

Vänsterpartiet är ett antirasistiskt parti. Grunden för vår politik är solidaritet mellan människor, solidaritet oavsett människors bakgrund. Det är när vi håller ihop som vi kan göra Sverige till en bättre plats för oss alla.

Många partier tävlar om att vara värst när det kommer till att peka ut människor med utländsk bakgrund som problem. Utspel på utspel handlar om att skapa ett vi och ett dom, att ingjuta rädsla. Det är en mycket obehaglig utveckling av den politiska debatten, många i Sverige känner med rätta en stor oro inför framtiden.

Gång på gång har Vänsterpartiet tagit kampen mot rasism i alla dess former. Det kommer vi att fortsätta göra. Vi sätter religionsfriheten högt och människors rätt att få delta i det demokratiska samtalet. Vi har politiken för att bekämpa hatbrott och institutionell rasism. Vänsterpartiet kommer aldrig att acceptera rasistisk politik, vi kommer alltid att stå upp för solidariteten. Med en politik för att alla ska ha jobb, att skolorna ska bli bättre och ett omfattande byggande av bostäder som man har råd att bo i, lägger vi dessutom grunden för en framtid som inte präglas av rasistiska förslag utan som präglas av reformer som gör människors liv bättre.

Här finns en sammanfattning av Vänsterpartiets antirasistiska politik. Dokumentet sammanställdes inför valet 2022.