Trygga jobb

Oavsett om vi är svenskar, polacker eller fransmän behöver vi ha trygga jobb och schyssta löner. Vänsterpartiet kräver att EU sätter löntagarnas intressen framför storföretagens.

När löntagare ställs mot varandra riskerar vi att lönerna pressas nedåt, säkerheten på våra arbetsplatser att sättas på undantag och anställningstryggheten urholkas. Ofta är det just den utländska arbetskraften som utnyttjas värst. Risken är att arbetare från andra länder får skulden försämrade villkor, och att rasismen sprider sig på våra arbetsplatser när arbetare ställs mot arbetare.

För att bekämpa detta måste vi se till att alla har rätt till lika löner och villkor på jobbet. Därför vill Vänsterpartiet att facket alltid ska ha rätt att kräva kollektivavtal och sätta stopp för oseriösa arbetsgivare, inte minst inom bygg- och transportsektorerna. Dessutom kräver vi att EU inrättar ett så kallat socialt protokoll som garanterar respekt för avtal och lagar och ger förutsättningar för människor att arbeta i alla EU-länder utan att riskera sämre arbetsvillkor.

Läs även:
Om schyssta anställningsvillkor i Vänsterpartiets EU-valplattform