Vi flyttar fram de feministiska positionerna

EU-valet den 26 maj handlar i hög grad om kvinnors rättigheter och den feministiska kampen. När extremhögern drar fram och de ekonomiska klyftorna växer då drabbas vi kvinnor först. Av hatet, av inskränkningarna och av den bristande välfärd som vi istället får bära på våra egna axlar. Sedan Vänsterpartiet tog plats i EU-parlamentet har vi drivit dessa frågor och nu mer än någonsin behöver vi stå upp för kvinnors rätt till lika inkomster, till trygga jobb och rätten till vår egen kropp.

Vi tillsammans är de sex översta namnen på Vänsterpartiets EU-lista. Tillsammans har vi ägnat tusentals timmar åt att lägga förslag i kommunfullmäktige om mer pengar till förskolan, gått i demonstrationer för aborträtten och argumenterat för vårt förslag om sex timmars arbetsdag. Vi har också under många år prioriterat frågan om våld mot kvinnor och flickor och vi är stolta över att Vänsterpartiet drivit just de frågorna så beslutsamt också på EU-nivå. Genom vårt arbete i Europaparlamentets jämställdhetsutskott har vi lyckats flytta fram de feministiska positionerna och skapat en majoritet för en politik för att stoppa mäns våld mot kvinnor, till försvar av kvinnors sexuella och reproduktiva rättigheter, som rätt till preventivmedel, rätten till lagliga och säkra aborter, hbtq-rättigheter. Vi bekämpar alla former av könsbaserat våld och mobiliserar stöd för den svenska sexköpslagen.

I 2019 års EU-val står så mycket på spel. Kampen för klimatet, den gemensamma välfärden, minskade klyftor och för jämställhet mellan män och kvinnor måste föras både mot Viktor Orbáns nationalisthöger och Emmanuel Macrons och Annie Lööfs nyliberala höger. Vänsterpartiet driver krav på ekonomisk rättvisa för kvinnor, en feministisk budget och en handelspolitik på EU-nivå som förbättrar kvinnors villkor. Vi agerar i solidaritet med de greker, portugiser och spanjorer som inte vill se sina pensionssystem urholkade, sina skolor och sjukhus stängda, sina arbetsrättsliga regler nedmonterade.

Vänsterns feminism och antirasism är nödvändiga motståndskrafter till just den oroande utveckling vi ser i Europa där demokrati, människors lika värde och kvinnors rättigheter urholkas. Attackerna på välfärden och arbets-rätten i många länder är ju ett allvarligt hot mot både jämlikhet och jämställdhet.

För en liberal feminist stannar feminismen vid en vision om lika möjligheter för vita medel- och överklasskvinnor att beroende på individuell talang nå så långt i sina individuella karriärer som sina manliga klasskamrater. För en liberal feminist handlar det därför om att ta bort diskriminerande hinder så att en kvinna också kan bli vd, professor eller läkare. Begåvade kvinnor ska komma lika långt och tjäna lika mycket pengar och ha samma rätt att gå på fina restauranger, köpa våning och sitta i VIP-avdelningen på flyget som begåvade män. Det är deras rättvisa.

För oss i Vänsterpartiet är feminism något betydligt större. Feminism för oss hänger ihop med ett jämlikt samhälle, där de ekonomiska resurserna är rättvist fördelade och alla kvinnor har rätt att bestämma över sina kroppar. Som det är nu slår de flesta kvinnor knappast i något ”glastak” utan det är kvinnorna som sopar upp skärvorna i botten av det kapitalistiska och patriarkala samhället. Det är kvinnorna som vårdar de sjuka, de äldre och barnen, som betalas sämst eller inte alls. Många kvinnor i EU utför det mesta av det obetalda hemarbetet. Kvinnor i EU blir allt fattigare och samtidigt minskas samhällsskyddet dramatiskt.

Det är inte läge eller plats för en mesig, liberal jämställd-ism. Det är dags att stå upp för en progressiv vänsterfeminism – som inte kompromissar varken med nyliberala marknadsfundamentalister eller med extremhögern. Tillsammans kan vi mota tillbaks dessa krafter.

EU behöver mer feminism från vänster, och din röst spelar roll!