Vänsterveteraner startar Facebookgrupp

Under kongressen i januari i år träffades inte bara kongressombud, utan också ett tjugotal veteraner fanns på plats. De hade flera gemensamma aktiviteter, och som vanligt när vänsterpartister träffas, mycket att prata om. Bland annat kom de fram till att det behövs ett nätverk för Vänsterveteraner och en mötesplats som fungerar i hela landet för att kunna diskutera frågor som de anser vara särskilt viktiga.

– Vi är många som är äldre både i partiet och samhället, säger Kerstin Hildebrand, som själv gick med i partiet 1976.

Hon har varit kommunalråd i Norrköping och jobbat med sociala frågor, både med funktionshindrade och äldreomsorg.

Många väljare är över 65 och Vänsterveteranerna tänker framför allt lyfta deras frågor. I allmänhet är pensionärerna mycket missnöjda med pensionssystemet med tanke på hur det har utvecklat sig, förklarar Kerstin. Vänsterpartiet röstade ju nej till det, men frågan måste upp på dagordningen igen. Detsamma gäller välfärden. Där vet Veteranerna mycket om hur det fungerar, men kan också jämföra med hur det var förr.

– Det är helt enkelt oerhört värdefullt att lyssna till äldre människor, det är ju vi som byggde upp samhället. Och inom partiet måste alla åldrar synas, alla åldrar ska med. En del partimedlemmar har varit med 50-60 år, de vet en hel del, anser Kerstin.

Själv har hon just sett Belinda Olssons omdebatterade programserie om feminismen på TV och hon säger:

– Vi äldre feminister har en källa av erfarenheter att ösa ur, det vore synd att missa det, säger Kerstin Hildebrand.

Tanken är att Vänsterveteranerna börjar i mindre skala med en Facebookgrupp kallad just ”Vänsterveteranerna”. Den startades på kongressen och finns nu upplagd.

Kerstin uppmanar alla att gå med.

Man kan också kontakta Vänsterveteranerna direkt:

Kerstin Hildebrand

Larseric Bergqvist

Bilden: Veteranträff på kongressen, Ulla Andersson talar.