Vänsterpartist har högst förtroende

Nättidningen HelaGotland.se ordnade en omröstning inför valet om vilken kommunalpolitiker som har högst förtroende. Alla gotländska partier fick ha med sina tre toppnamn, men det var Brittis Benzler från Vänsterpartiet som vann.

Grattis Brittis Benzler! Varför har du så högt förtroende?

– Jag var lite förvånad själv, säger hon på vänsterpartistiskt vis, men jag har ju jobbat i kommunpolitiken i 20 år. Och många tycker nog jag är påläst, ärlig och tydlig. Tydlig är något som återkommer, säger hon.

Brittis har mest jobbat med barn- och ungdomar och sitter även ordförande i den nämnden. Men hon är även ledamot i regionstyrelsen som har det övergripande ansvaret för Gotland, och är mycket engagerad i landsbygdsfrågor. År 2006 när de rödgröna förlorade valet så gick hon tillbaka till sitt gamla jobb, och arbetade i handikappomsorgen. Hon tog inte ut en enda krona i politikerpension. Hon ogillar starkt den typen av orättvisa förmåner.

– En del andra lever gott på den, säger hon. Kanske gav det förtroende att jag inte gjorde så.

– Men framför allt är förtroendet ett resultat av ett bra lagarbete. Vi har under lång tid haft en väldigt bra partiförening, som gör att jag och andra förtroendevalda kan fronta på ett bra sätt. Vi har ett bra stöd, det är helt avgörande, säger hon.

Nu är Brittis Benzler och föreningen inne i de sista, hektiska dagarna av valkampanjen. Familjen och de fyra gotlandsrussen, Dirana, Verona, Zuschi och Florens hemma på gården får förmodligen vänta till efter valdagen, om de vill ompysslade av just matte.