Vänsterpartiets förslag gör skillnad i Jönköpings län

Arbetet mot våld i nära relationer intensifieras tack vare en motion från (V)!

Våldet i nära relationer är ett mycket stort folkhälso- och samhällsproblem där hälso- och sjukvården har en stor och viktig roll att fylla. Därför är det mycket viktigt med ett kunnigt och likvärdigt bemötande av den som drabbats av våld i nära relationer och att alla i vården överallt i länet vet vad som gäller. Landstingsgruppen i Vänsterpartiet har under många år arbetat på en mängd olika sätt med frågor som handlar om våld i nära relationer.
I en motion till landstingsfullmäktige föreslog Vänsterpartiet tre saker:

att en länsövergripande handlingsplan om hälso- och sjukvårdens ansvar och agerande vid våld i nära relationer tas fram.

att en grundläggande utbildning med utgångpunkt från handlingsplanen/vårdprogrammet tas fram och genomförs för vårdpersonalen i Landstinget och att denna utbildning gärna kan vara webbaserad!

att handlingsplanen görs tillgänglig för alla i länet via en egen hemsida som uppdateras kontinuerligt.

Glädjande nog biföll den borgerliga majoriteten Vänsterpartiets motion! (Förutom den sista att-satsen, men så blir det nog ändå!) Nu blir det möjligt att förbättra och samordna arbetet mot våld i nära relationer genom att Landstingets ansvar och uppgifter blir tydliga.
Det är oerhört betydelsefullt för alla de människor, främst kvinnor och barn, som drabbas av våld i en nära relation!

Vänsterpartiets Landstingsgrupp i Jönköpings län
Inga Jonasson, gruppledare