Vänsterpartiet röstade rött till Ulf Kristersson som statsminister

Riksdagen har hållit statsministeromröstning, och med stöd från Sverigedemokrater, Kristdemokrater och Liberaler så valdes Moderaternas Ulf Kristersson till statsminister. Den politik som den nya regeringen och deras stödparti Sverigedemokraterna har presenterat kommer att göra vanligt folk fattigare och otryggare, driva välfärden i botten, splittra svenska folket och förvärra klimatkrisen. Den har redan kritiserats hårt av både fackförbund och miljö-, barnrätts- och asylrättsorganisationer.

Vänsterpartiet röstade rött till Kristersson som statsminister, och partiledare Nooshi Dadgostar riktade i sin röstförklaring skarp kritik mot den politik som den tillträdande regeringen har presenterat. Kring den nya regeringens sätt att prioritera skattesänkningar för de rikaste högre än trygghet för vanligt folk sa Nooshi Dadgostari sitt anförande:

“Allt som är bra för vanligt folk begravs i utredningar. (…) Vad som däremot är tydligt är att mitt i rådande kristider ska den absoluta toppen i samhället få ett rejält guldregn. Där tillsätts inga utredningar. Nya skattesubventioner till det yttersta toppskiktet är inget som behöver utredas, där är det bara att tuta och köra.”

Hon kritiserade också Sverigedemokraternas det sätt Sverigedemokraterna svikit sina vallöften om att bevara och satsa på vår välfärd:

“Herr talman, som det enfrågeparti SD är så måste Åkesson helt enkelt ha krupit ned under ejderdunen i slottssängen när delen om invandringen i överenskommelsen var färdig. Det här blev en riktig segerhelg tänkte han nog. Välfärden och trygghetssystemen fick de traditionella högerpartierna göra som de ville med, SD kunde inte bry sig mindre.”

Partiledaren avslutade med att slå fast Vänsterpartiets ambition att vara en trygghet för alla de som kommer att drabbas av den nya regeringens politik, och med en uppmaning till fler att ta ställning mot den ojämlika och auktoritära väg Kristerssons regering leder Sverige in på:

“Det är nu man kan ta ställning, inte sen. Släpper man fram den här regeringen släpper man också fram den auktoritära politiken och den mest högerinriktade regering vi haft i Sverige sedan demokratin infördes. Det är nu, inte sen vi i den här kammaren avgör vilken sida av historien vi vill stå på. Det gäller även kammarens liberala riksdagsledamöter”

Se hela röstförklaringen här: