Vänsterpartiet röstar gult med misstroendelöfte

Jonas Sjöstedt har haft samtal med Stefan Löfven och har fått försäkringar.
– Klausulen om att Vänsterpartiet inte ska något politiskt inflytande i svensk politik är i praktiken tillintetgjord. Vi har säkrat att om Löfven bildar regering, så kommer Vänsterpartiet att ha ett politiskt inflytande under den kommande mandatperioden, säger Jonas Sjöstedt.
– Stefan Löfven har också lovat att om han får bilda regering så kommer han att försvara de jämlikhetsreformer som Vänsterpartiet fick igenom under förra mandatperioden, fortsätter han.

Enligt Vänsterpartiets analys är inte alternativet ett nyval.
– Hade alternativet varit ett nyval, då hade vi varit beredda att ta det. Men vi litar inte på att Centerpartiet och Liberalernas antirasistiska principer skulle hålla om Löfven faller. Med största sannolikhet skulle en nej-röst på fredag leda till att vi redan nästa vecka får en blåbrun Kristersson-regering, säger Jonas Sjöstedt.

Jonas Sjöstedt är också tydlig med att Vänsterpartiet nu går i opposition.
– Vi är många som vill stoppa överenskommelsens högerförslag. När Socialdemokraterna har tappat sin ideologiska kompass så finns vi här. Det kommer att kräva mycket, men vi ser fram emot att göra det tillsammans med fackföreningsrörelsen, hyresgäströrelsen, feminister och klimataktivister.
– Vänsterpartiet kommer att ha förslagen, engagemanget och ett brett folkligt stöd. Vi är inte någon del av deras överenskommelse, vi är vänsteroppositionen.