Vänsterpartiet presenterar 73 punkter för jämlikhet

Klyftorna ökar kraftigt i Sverige. Vi är det OECD-land där ojämlikheten ökat mest sedan 1980-talet. Men i samband med regeringsbildningen valde Socialdemokraterna att skriva under ett 73-punktsprogram, tillsammans med högerpartierna Centern och Liberalerna, som skulle öka ojämlikheten. Överenskommelsen mellan partierna ligger till grund för den politik som kommer att föras av regeringen under den kommande mandatperioden.

– Socialdemokrater ska bland annat genomföra marknadshyror och angrepp på anställningstryggheten, alltså förslag som kommer från borgerliga partier. Läser man innehållet i deras överenskommelse är det uppenbart att Socialdemokraterna sålt sin själ för att behålla makten, säger Jonas Sjöstedt, partiledare för Vänsterpartiet.

Jämlikhet nämndes sex gånger i regeringsförklaringen 2014. 2019 bara en gång. Men om Vänsterpartiet förhandlat med regeringen hade det sett annorlunda ut. I Vänsterpartiets 73-punktsprogram vill vi bland annat bygga fler hyresrätter för vanligt folk och stärka anställningstryggheten.

– Sverige ska återigen bli världens mest jämlika land. De här 73 punkterna hade varit nödvändiga för att inleda den resan. De hade gett Sverige en helt annan politisk inriktning än den väg som Socialdemokraterna fört in landet på nu, säger Jonas Sjöstedt.

Hela 73-punktsprogrammet kan du läsa här.