Vänsterpartiet: Låt fler komma ut i naturen

Under coronapandemin har ett stort antal svenskar fått ett nyväckt naturintresse. Besöken till naturreservat och nationalparker har ökat markant och i sommar är det många som planerar en semester på hemmaplan. Vänsterpartiet vill nu göra det ännu enklare att ta sig ut i skogen.

– Vi vill att även den som saknar bil ska kunna ta sig ut i skogen med picknickkorg och sittunderlag för en dagstur på någon av alla vackra vandringsleder. Därför vill vi förbättra kollektivtrafiken till naturreservat och nationalparker, säger Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt.

Partiet avsätter också pengar för att rusta upp och bygga ut vandringleder runt om i Sverige. Totalt vill partiet avsätta 120 miljoner kronor under två år.

– Många leder har ett upprustningsbehov. Det kan handla om att förbättra skyltningen, bygga nya spångar och fräscha upp rastplatser. Under coronapandemin har många förlorat jobbet. Att förbättra vandringslederna skulle inte enbart göra det lättare för folk att upptäcka vår vackra natur, det skulle också göra att personer som förlorat sitt arbete kan få ett jobb, säger Jonas Sjöstedt.