Vänsterpartiet kräver hårdare linje mot regimen i Iran

I förra veckan mördade den iranska sedlighetspolisen Jina Mahsa Amini för att hon burit sin slöja på ett sätt som de inte ansåg tillåtet. Nu demonstrerar tusentals människor i stora delar av Iran mot regimens våld och förtryck.

Den iranska regimen gör sitt bästa för att tysta ner det som nu händer — man har stängt ner internet inom landets gränser, genomför massarresteringar och satt in militären mot den egna befolkningen. Trots det fortsätter modiga kvinnor och män att demonstrera. Med fara för sina egna liv kämpar de för sin frihet.

Vi i Sverige kan inte förhålla oss passiva inför det. Vi måste göra vad vi kan för att sätta press på den fundamentalistiska diktaturen i Iran. Vänsterpartiet står alltid upp för frihet, jämlikhet och jämställdhet, både här och utomlands. Vi har därför krävt att regeringen ska kalla upp Irans ambassadör till Sverige, Ahmad Masoumi Far, för att redogöra för regimens agerande. Dissidenter som söker skydd i Sverige behöver få det. Sverige bör verkar för att såväl EU som FN ska sätta press på Iran.

Se partiledare Nooshi Dadgostar kommentera situationen här:

Här kan du lyssna på en podd med Vänsterpartiets utrikespolitiska talesperson, Håkan Svenneling, om vad som händer i Iran just nu.