Välkom­men, Sandro Scocco!

Sandro Scocco har en bakgrund som LO-ekonom och som chefsekonom på AMS och Arena Idé. Han har också jobbat i regeringskansliet. Många känner igen honom från podden Pengar & Politik – numera Nya Pengar & Politik. Förra året kom debattboken Och några, antar jag, är ok! på Atlas.

-Vi behöver prata mer om jobb och utveckling i hela landet och hur vi får till den gröna omställningen. För det jobbet behöver vi fler personer och skarpare hjärnor, sa Nooshi Dadgostar när hon presenterade Sandro Scocco i en livesändning på Twitter tidigare idag,

-Internationellt idag finns det en jättestor ekonomdebatt om det rådande paradigmet sedan 40 år, att det har gjort intellektuell konkurs. Nu har ju till och med nationalekonomer insett att det inte stämmer med verkligheten. Paradigmet som sa att ”staten ska aldrig göra någonting”, det har också gått i graven. Men den här debatten finns knappt i Sverige. Vi skulle bara kunna uppdatera vår ekonomisk-politiska debatt med vad som sägs internationellt för att komma närmare Vänsterpartiets politik, sa Sandro Scocco i samma sändning.

Sandro Scocco tillträder sin nya tjänst hos Vänsterpartiet direkt.