V-Solna ritar nytt bostadsområde

Samtidigt som vårens första solstrålar sken över staden sökte sig ett antal hugade klimat- och bostadsintresserade till Solna stadshus för en presentation av Vänsterpartiets förslag Karolinastaden. Det blev ett lyckat samtal om stadsplanering, klimatsmart byggande och Vänsterpartiets bostadspolitik.

Karolinastaden är Vänsterpartiets eget förslag på vad som ska göras med Karolinskaområdet när den nuvarande sjukhusverksamheten flyttar. Arkitekten Samuel Rizk, som har ritat Karolinastaden på uppdrag av Vänsterpartiet, var på plats denna söndagseftermiddag för att beskriva tankarna bakom förslaget och detaljerna i det.

Karolinska-området är idag en avskärmad och otillgänglig plats, menade Samuel Rizk. Byggnaderna saknar mänskliga proportioner och man får lätt känslan av att befinna sig på en ö. Genom att utveckla kommunikationer och byggnader skulle områdets proportioner bli mer mänskliga och samtidigt skulle Karolinska-området knytas ihop med både Stockholm och Solna, förklarade han.

Förslaget innebär omkring 5 000 nya bostäder – samtliga ska bli hyresrätter och många kommer att skapas genom ombyggnation av de byggnader som redan finns i området. Bland annat skulle Karolinskas huvudbyggnad kunna byggas om till små enrumslägenheter.

Stadsdelen blir fri från privatbilism och ska erbjuda skola, förskola, idrottshall, flera parker och en T-bana. Stadsdelen blir klimatsmart både på struktur- och byggnadsnivå och ambitionen är att pressa ner hyrorna så att även folk med normala inkomster ska ha råd. Den nya bebyggelsen ska så långt som möjligt uppföras i massivträ, som är mer miljövänligt än exempelvis betong.

Representanterna från Hyresgästföreningen och jagvillhabostad.nu var positiva till förslaget och under den efterföljande frågestunden hade publiken många frågor och kommentarer: ”Är det brandsäkert att bygga i massivträ?” (Svaret är ja.) ”Det är hög tid att bygga för unga och människor utan höga inkomster.” ”Hur gör vi för att nå ut med det här förslaget och få stöd för det?”

Efter presentationen samlades publiken och paneldeltagarna i ett nätverksmingel med druvor och salta pinnar.

För mer info: Maria Haskas
Politisk sekreterare Vänsterpartiet, Solna