V presenterar nytt landsbygdsprogram

Vänsterpartiets arbetsgrupp för landsbygdsfrågor har överlämnat en rapport med konkreta förslag som skulle bidra till en positiv utveckling av landsbygden. Rapporten – som innehåller mer än 80 punkter – berör ett brett spektrum av områden, från vikten av en god välfärd till småföretagande och hushållning med våra naturresurser.

– Det är en gedigen och genomarbetad rapport, fylld med bra och genomförbara förslag. Arbetsgruppens medlemmar bor alla i landsbygdssverige – från norr till söder – och är väl medvetna om de speciella förhållanden som råder där och vilka utmaningar de står inför i samhället. Jag ser fram emot den framtida diskussionen om rapporten, dels i partiet men också ute i landet, säger Jonas Sjöstedt.

Rapporten kommer att presenteras i sin helhet på Vänsterpartiets landsbygdskonferens i helgen, som äger rum i Syninge på den uppländska landsbyden. Slutligen är det partistyrelsen som fattar beslut om plattformen.

– Jag ser framförallt tre frågor som är högaktuella och som kräver politiska lösningar omedelbart. Det är mineralfrågan, där det i nuläget står utländska företag fritt att praktiskt taget gratis utvinna mineraler i Sverige. Bristen på utbildad sjukvårdspersonal, till exempel läkare, är en annan. De gröna näringarnas framtida utveckling är en tredje, inte minst ur klimatsynpunkt. I rapporten finns det utmärkta förslag som bidrar till en lösning på de problem som finns, säger Jonas Sjöstedt.

Ladda ned rapporten här (pdf)

Se pressträffen live

Your browser does not support iframes.