V-Jokkmokk samarbetar med Samernas Väl

Vänsterpartiet i Jokkmokk har, tillsammans med ett lokalt samiskt parti Samernas Väl skrivit en motion till kommunfullmäktige om att kommunen, symboliskt, ska ratificera ILO169.

I motionen står det bland annat ”ILO 169 erkänner ursprungsfolkens fulla sociala, kulturella och religiösa rätt. Även rätten till sina egna institutioner, bevarandet och utvecklandet av sina kulturer och levnadssätt, samt rätten till traditionella landområden ska respekteras och skyddas. Själva beslutet är naturligtvis riksdag och regerings ansvar att ta men vi anser att Jokkmokks kommun kan vara ett föredöme genom att symboliskt skriva under konventionen. Sedan har ju alla partier, som även finns på riksplanet, möjlighet att driva frågan i sina moderpartier”

Motionen förslogs av kommunstyrelsen att avslås men efter en lång och intressant debatt så beslutades det om återremiss till nästa fullmäktige för att där bjuda in någon auktoritet på området för att fullmäktige ska kunna få mer information.

Efter överläggningarna i fullmäktige står det klart att stötestenen är just frågan om land och vatten, en stor osäkerhet råder om det kan vara möjligt att symboliskt ratificera konventionen utan att skapa stora konflikter.

Anna Hövenmark
Jokkmokk

Fakta:
… Jokkmokks kommun i Norrbottens län har 5 200 invånare. I kommunen finns en stor samisk befolkning, där många lever inom rennäringen.

… I Jokkmokks kommun har kommunfullmäktige 31 ledamöter. Av dessa har Socialdemokraterna 14 mandat, Vänsterpartiet 7, Folkpartiet 3, Miljöpartiet 2, Samernas väl 2, Moderaterna 1, Alternativet 1 och Centerpartiet 1 mandat.

Foto från Jokkmokk:jsand