Tony Haddou följer Demirtas rättegång i Turkiet

— Det är väldigt tydligt hur politiskt motiverade förhören är och att det är hans politiska åsikter som är ”brottet”. Allt som fördes fram var svepande anklagelser mot Demirtaş och samtliga punkter hänvisade till den terrorlagstiftningen som presidenten tillämpar för dem som inte tycker som han. Vi observatörer hade väldigt svårt att komma in i rättegångssalen och det var tydligt att den turkiska regimen blev obekväm av vår närvaro.

Du fick byta några ord med Selahattin Demirtaş, hur verkar han må?

— Demirtaş var hoppfull och oerhört stolt över att internationell vänster var på plats. Men han är så klart också trött på alltsammans. I förhören krävde han bland annat att våldet mot landets minoriteter, fackföreningar och civilsamhälle måste få ett slut.

Vad tror du kommer hända framåt?

— HDP kommer att fortsätta organisera människor runt om i landet för demokrati och mänskliga rättigheter och kämpa för att frige de politiska fångarna. Demirtaş rättegång fortsätter i mitten av juli, då kräver hans advokater att han ska släppas fri, eftersom rättegången enbart är politiskt motiverad. Omvärlden behöver svara med större politisk- och ekonomisk press på presidenten och på regeringen. EU kan inte fortsätta ge pengar till Turkiet för att stoppa flyktingar från att ta sig över Medelhavet.

*HDP är ett prokurdiskt vänsterparti som trots repressalier från den Turkiska regimen har gått starkt framåt i de val som hållits. Sedan 2016 sitter deras ledare Selahattin Demirtaş fängslad och det pågår en rad odemokratiska rättsprocesser mot honom. Bland annat Europadomstolen har krävt att han ska frias.