Taxi Kurir sparkar fackligt aktiv förare

Det är helt oacceptabelt att man sparkar folk som vill ha kollektivavtal och fackliga rättigheter, säger Jonas Sjöstedt.
Det här visar också hur regeringens politik skapat en alltmer otrygg arbetsmarknad.

Det är Transports avdelning 5, taxisektionen som samlats vid taxibilarna utanför Centralen i Stockholm.
Bilar står på kö och förare från olika bolag försöker värva kunder. I Stockholm är det bara Taxi Stockholm där alla har kollektivavtal. Taxi Kurir och Taxi 020 har det inte. Detta försökte Allonias Sebhatu råda bot på genom att organisera sina kolleger. Tio dagar senare står han utan jobb. Taxi Kurir drog in taxileget och en annan förare fick en veckas löneavdrag.
Taxibolaget påstår att det beror på att de nekat ta körningar, men det är bara en bortförklaring, enligt Emma Lundberg i Avdelning 5, som också är på plats. Det gör alla, säger hon. Det kan bero på trafiksituationen, eller hur långt bort från kunden man är.

Taxi Kurir och Taxi 020 ägs av Fågelviksgruppen. Idag har Landstinget handlat upp färdtjänsten av dem, till ett mycket lågt pris. Ett pris som förarna får betala på olika sätt.

– Vi vill ha kollektivavtal och att företaget ska följa MBL, Lagen om medbestämmande, säger han. Det är det det handlar om, säger Allonias Sebhatu..
Transport har haft svårt att organisera förare eftersom många är rädda för repressalier. Och eftersom taxiföretaget också kan dra in taxilegitimationen kan de också i praktiken bli av med jobbet omgående.

Taxi Kurir har dessutom hotat att svartlista Allonias Sebhatu i hela branschen.

Saied Tagavi, sekreterare i Taxisektionen, är glad att så många uppmärksammat vad som händer.
Och i den gråa morgonljuset är det inte bara Jonas Sjöstedt som kommit för att dela ut flygblad tillsammans med Transportarna, utan även LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson är där. SvT och andra mediebolag intervjuar Sjöstedt, Thorwaldsson och Allonias Sebhatu och Transports företrädare.

Nu faller ett obehagligt ljus på Taxi Kurir och Fågelgruppens försök att förhindra facklig organisering.
– Ja, man undrar om det är 2013 eller 1913…, säger Saied Tagavi, sekreterare i taxisektionen.

Bild: Saied Tagavi, sekreterare i Avd 5 taxisektionen och Jonas Sjöstedt, utanför centralen i Stockholm.

Bilden nedan: Allonias Sebhatu organiserade sin kolleger i Transport.

Fakta:
Majoriteten av alla taxiförare i Stockholm saknar kollektivavtal. Det betyder att de inte har någon lägsta garanterad timlön utan är helt hänvisade till vad de lyckas köra in. De får varken pensionsavsättningar eller försäkringar.
Endast Taxi Stockholm har kollektivavtal för alla förare.