Sjöfolket vann!

Strejken avblåstes idag, måndag. Sjöfolket får behålla tarifflönerna, båtarna lägga ut och redarna har räddat julborden.

Under strejken försökte en del av redarna fortsätta trafikera skärgården, med strejkbrytare. Men SEKO Sjöfolk visade sig vara väl organiserade, och bara genom att stilla protestera lyckades de stoppa flera båtar från att gå. Jonas Sjöstedt besökte sjöfolket och tog sedan omgående upp strejkbryteriet i riksdagen, vilket blev uppskattat bland de strejkande. (Se Nyheter på första-sidan).

Men nu är avtalet i hamn. Seko – och Almega svarade idag ja till ett bud från medlarna i den pågående skärgårdskonflikten. Avtalet är ett 36-månaders avtal och har en nivå på 6,8 procent. Inga försämringar har gjorts i avtalet, vilket varit kraven från arbetsgivarsidan.

– Vi har nu fått behålla ett modernt, rättvist och jämställt kollektivavtal för våra medlemmar på detta område, säger Seko:s förbundsordförande, Janne Rudén.

– Avtalet är i linje med vad övriga grupper fått på arbetsmarknaden och vi har behållit de värden vi haft i det tidigare avtalet, säger Seko:s avtalssekreterare, Valle Karlsson på SEKOs hemsida.

Vänsterpartiet kan bara gratulera!

På bilderna syns strejkvakter bevaka en båt som aviserat att den skulle avgå, bemannad med strejkbrytare, men som aldrig avgick. Flaggan är Röda Lanternans, en organisation inom SEKO Sjöfolk som står nära Vänsterpartiet.