Samarbete med ABF – både lokalt och nationellt

Folkbildning ligger Vänsterpartiet varmt om hjärtat. Arbetarrörelsen har alltid byggt på folkbildning. Därför är ett nära samarbete med ABF, både lokalt och nationellt, av stor betydelse för Vänsterpartiet. Vi vill uppmana alla partiföreningar och distrikt att söka samarbete med ABF:s lokala avdelningar när utbildningar och kurser ska anordnas. Så stärker vi både våra utbildningar och folkbildningen generellt.

I maj 2022 undertecknades en nationell överenskommelse, ett så kallat “handslag”, mellan Vänsterpartiet och ABF för ett långsiktigt gemensamt arbete som handlar om att stärka folkrörelsen med folkbildningen som medel och metod.

Genom den gemensamma överenskommelsen vill ABF ge stöd till Vänsterpartiet utifrån våra behov i arbetet med att förändra samhället. Vänsterpartiet å sin sida ska enligt överenskommelsen arbeta med att utveckla sina utbildningar i samarbete med ABF både lokalt och regionalt. Framöver ska även lanseringen av centrala studiesatsningar koordineras med ABF. Handslaget kan du läsa i sin helhet här: Handslag Vänsterpartiet ABF 2022.

Du som vill arrangera kurser och utbildningar i din partiförening eller i ditt distrikt och vill samarbeta med ABF lokalt eller regionalt kan hitta kontaktuppgifter till ABF:s avdelningar här: ABF:s lokala och regionala avdelningar.

Du hittar mer information om hur du/ni kan samarbeta med ABF i deras broschyr “Med i ABF”, som du hittar här: Med i ABF.