Riskkapitalister tjänar 7 miljoner på skattebetalarna i Örebro – per år

Vänsterpartiet i Örebro presenterar i dag en granskning av fyra privata äldreboenden i Örebro kommun som drivs med skattemedel. Granskningen visar att minst sju miljoner skattekronor försvann ur kommunens kassa till vinster i privata riskkapitalistbolag under förra året.

– Det handlar om skattemedel som skulle ha gått tillbaka till örebroarna. Nu hamnar de hos enskilda riskkapitalister i stället. Det är skrämmande siffror, säger oppositionsrådet Murad Artin (V).

Skäpplandsgården, Elgströmska huset, Sirishov och Berggården är fyra boenden som drivs på entreprenad av bolagen Attendo Care och Norlandia Care. De båda bolagen gjorde en vinst på sju miljoner kronor med skattemedel från Örebro i fjol.

– För de sju miljoner kronorna hade vi kunnat anställda 20 undersköterskor istället. Och vi vet att fler händer, fötter och hjärtan i omsorgen är vad som mest behövs. Då skulle de äldre få bättre omsorg och möjlighet till att göra något på egen hand med hjälp av personal emellanåt, säger Murad Artin (V).
– Det vår granskning visar så tydligt är ju att det blir stora förluster för örebroarna. När skattemedel tillåts användas som spargris eller vinst åt ett privat bolag så används de fel. Vinsterna ska tillbaka till dem som behöver det, i det här fallet de äldre, fortsätter Murad Artin (V).

Majoriteten av svenskarna är som Vänsterpartiet kritiska till privata vinster i välfärden. De som styr i Örebro: Socialdemokraterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna vill dock privatisera mer och mer av välfärden. Därför var det viktigt för oss i Vänsterpartiet att visa vad som händer med de skattemedel som majoriteten ”ger” bort.

– Om omsorgen istället hade drivits kommunalt och överskottet återinvesterats i verksamheterna hade de boende fått en bättre omsorg. Nu riskerar vi att en privat aktör köper en segelbåt för vinsten istället, säger Murad Artin (V).
– Då gäller det här bara fyra omsorgsboenden. Det kommer att se ännu värre ut nu när de som styr i Örebro beslutat att privatisera på ännu fler områden, avslutar Murad Artin (V).

På bilden: Murad Artin på besök i äldreomsorg i Örebro.

Läs mer på: Jakten på den försvunna skatten – en studie av privata vinster i Örebro kommuns välfärd

För mer information:
Murad Artin, oppositionsråd för Vänsterpartiet i Örebro: 0703-760398